Saturday, September 8, 2007

علم کشی و نسل جوان


عید سال گذشته وقتی که برای دیدار با خانواده ام به ایران رفته بودم، به یکی از مراسم مذهبی در ایران برخورد کردم که اگر اشتباه نکنم سالروز شهادت امام حسین بود. در همان روز برای نهار بیرون بودم که ناگهان دسته های شتر سوار و علم کش از جلوی در رستوران رد شدند. فارغ از تعداد قابل توجه علم ها که بر دوش جوانان حمل می شد، در این میان پسر جوانی توجه من رو به خودش جلب کرد. این فرد، ویژگی خاصی داشت که آن، هم شکل نبودن با دیگران بود. تفاوت او در پوشیدن لباس شمر یا امام حسین نبود، بلکه تفاوت آن در لباس و نوع آرایش موی سرش بود که به اصطلاح امروزی ها هنجارهای اجتماعی را، آن هم در مراسم امام حسین زیر سئوال می برد. اما تشابه او با دیگران در این بود که او نیز به مانند بقیه، زیر علم را گرفته بود و طبق افکار و عقاید خودش برای امام حسین کار می کرد
.
چند روز پیش که داشتم عکسهای مسافرت به ایرانم را نگاه می کردم، وقتی به این عکس برخورد کردم ازخودم پرسیدم که آیا ممکن است که او نیز در جریان طرح امنیت اجتماعی دستگیر شده باشد ؟

6 comments:

Anonymous said...

سلام
متاسفانه بسیاری از این رفتارها نتیجه تفکرات فرقه ای، تبلیغات قوی دولتی و عدم آگاهی افراد درباره مذهب رسمیشان است. اگر هم این همان جوانی باشد که زیر علم را گرفته بود، باز به احتمال قریب به یقین نمی تواند بین شرکتش در عزاداری و دستگیریش به خاطر آرایش مو ارتباطی پیدا کند.

موفق باشی
www.kiemia.org

Anonymous said...

سلام
زیر علم رو گرفتن یعنی چی؟ زور بازو رو به نمایش گذاشتن و درگیری بین هیئت های عذاداری روز شهادت امام حسین آیا معنی داره؟
راستش من که دل خوشی نسبت به این مراسم و نذری و از این حرفا ندارم
تا وقتی که درباره امام حسین جز بریده شدن سر این انسان بزرگ و اسارت خانواده اش چیزی نمی دونیم،تا وقتی که از درون پوچ و بی محتواییم، تا وقتی که از ایمان و تقوای حسین چیزی به ارث نبردیم، من دل به هیچ چیز دیگری خوش نمی کنم
نمی دونم شاید خیلی ها خالصانه این کارها رو می کنند ولی به حاصل و نتیجه اش نگاه کنیم ببینیم چی بوده؟
درباره این طرح جدید هم بگم که ما فقط بلدیم به لباس و موی این جوونا گیر بدیم. خوب چرا این کارا رو می کنن؟ حتما یه دلیلی داره. بابا جوونای ما تفکر و روحشون نیاز به اصلاح و تربیت داره. اصلاح مو واسه چیه آخه؟
یک روز توی دندان پزشکی منتظر نوبت بودم که دو تا پسر اومدند. اونی که دندونش مشکل داشت بلد نبود با منشی حرف بزنه دوستش به جاش حرف می زد.خوب این به اصلاح و تقویت رفتار اجتماعی نیاز داره یا اصلاح ظاهر؟

JUYBAR said...

Salam agha majid
az inke mibinam shoma ham Nice zendegi mikoni khoshhalam
vaghti umadam be message shoma tu orkut javab bedam didam ke accountetun tu orkut digeh nist
hala dar khedmatam
ageh hanuz Nice hastin bad nist ba ham berim ye Café ya chaay bokhorim
A très bientôt
Hamid

Anonymous said...

سلام. خوبید. درمورد مطلبتون باید بگم موضوع اینه کهتو اینمملکت قدرت سعی داره دین را در مردم آنگونه که فقط خودش می گه تعریف و تائید کنه. یادشون می ره که هر کسی می تونه دین را در حد خودش تجربه کنه. به هر حال در جامعه ما مردمی ترین و عمومی ترین راه جمعی تجربه دین برای شیعه ها مراسم عزاداریه. حالا حکومت چقدر تونسته در اون دستکاری کنه بمونه.
فعلا خدا حافظ

Anonymous said...

از مطالعه سفرنامه هايت بسيار لذت و بهره مي برم شاد و پيروز باشيد

Anonymous said...

وب لاگ «كهن آئين هاي ايراني در بوته فراموشي» با دو مقاله (جايگاه اعداد در فرهنگ مردم ايران» و «رد پاي هفت در آثار فولكلور صادق هدايت» به روز شد